Saturday, March 7, 2009

Princesstårta, istället för Semla..?

Alltså Semla är mitt bästa! Under de senaste 15 åren har jag nog bara lyckats att pricka in Fettisdagen i Sverige, typ 3 gånger. Jo man har ju tur att i Stockholm kunna gå till de bästa konditorierna och redan i januari och intaga denna bedårande "bulle".

Hembakat blir inte lika bra. Jag har inget bra alternativ till kesella. Här i USA vi har ju inte ens creme-fraiche i vanliga mataffärer. Att inträda en vanlig matbutik i Sverige är som att komma till en delikatess avdelning. Hela mejeri avdelningen, ost, youghurt, färdiga såser och sås mix alternativ är ju helt otroligt, i Sverige. Jag kan nog inte dra hela USA över en kan utan ska nog säga/ hänvisa North Carolina istället.

Tillbaka till Semlan... eftersom vi hade IKEA butiken i Charlotte's invigning för 3 veckor sedan och jag var nere där med några andra svenskor och representerade i folkdräkt. Jag hade mamma's (gamla klass-kompis) fina dräkt från Ål-socken i Insjön, Dalarna.
Då köpte jag upp presentkortet på $100 i just delikatess shoppen. Det blev inte Semla men #2 - Prinsesstårta, ishavsräkor, inlagd sill, senap, skorpor och smågodis. Usch vad mycket gott och bra det finns från Sverige.

Prinsesstårtan intogs idag med andakt. Den är inte stor (och den är fryst) men fasen va' gött!

No comments: