Friday, March 27, 2009

Matklubben - nu e re min tur... - hjälp!

Matklubb är ju intressant. Var på första "ätningen" för några veckor sedan. Det är ett gäng svenskor som träffats i några år och nu fanns det plasts för nya medlemmar. En gång i månaden om det går ska vi ses.

Vad ska man egentligen få ut av det? Prova nytt, andra kulturer, laga vanligt lite annorlunda, det tycker jag iallafall. Så nu i slutet av april är det min tur. Jag ska jobba tillsammans med Tina och vi ska vara i hennes kök i Holly Springs. Tina är svenska som har bott i Italien i 10 år, och Skåne, jobbade i Danmark, nu senast innan hon flyttade till USA och gifte sig med svenska Magnus. Mycket goda vänner till oss så det ska bli kul. Tina börjar bli hög-gravid och väntar att "plutten" ska komma lite tidigare än 20 maj.
( Jo jag känner igen att det ville man ju, men både Björn och Joar var några dagar senare än vad vi räknat... men lika välkomna när de kom förståss. Men tänk om man inte var färdig med barnen i magen när det var dags, vad förtvivlad man skulle vara när man låg där på BB färdig med knyttet ute, om det var enklet att vara gravid. Då skulle ju alla vilja vara gravida jämt... nää..?)

Så nu till matsedeln.
Vi kan därför, pga graviditeten, inte köra rå fisk så det får bli något annat.
Vad gör man nu så att det är nytt och inte tar för lång tid. Vi ska ha förrätt, huvudrätt och efterätt. Nu är valet ska man blanda friskt mellan kulturer eller ska man vara jämn i tempramentet.

Jag har t ex aldrig lagat lamm men det tar nog för lång tid. Jag återkommer i ämnet. Vad tycker du?

No comments: