Wednesday, October 29, 2008


BANANCHOKLADNÖTKAKA


Ca 1,5 l form

Ugnstemp 175 C


50 gr smör

1 ¼ dl mjölk (ingen lättmjölk inte)

2 ägg

2 dl socker

3 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

2 rejält mogna bananer

1 msk kanel

1 msk kardemumma

1 tsk vaniljsocker

½ dl kakao (eller mer)

En näve hackade nötter


Smörj och bröa kakformen. Sätt ugnen på 175C. 

Smält smöret och häll i mjölken, som gärna får bli varm.

Vispa ägg och socker länge, tills du får ont i armen eller så, för det ska

bli ordentligt pösigt och fluffigt. Häll i smöret blandat med mjölken,

fortsätt med de fint mosade bananerna och kryddorna.

Mjölet blandat med bakpulvret häller du i sist. 

Häll i smeten i formen, in i nedre delen av ugnen och grädda kakan

i ca 40 min.


Kakan blir absolut godast om den får vila ifred ett dygn.


TIPS!  Det där med bananerna kom jag på då jag upptäckte några stackars

           svartnade bortglömda i fruktskålen och tyckte det var synd att kasta dem. 

           För att lyxa till det lite kan man bryta ner småbitar av mörk choklad direkt

           i smeten. Också någon tsk malen ingefära är fint i.


Åh, kakan är hur god som helst till en stor kopp kryddigt te, eller

ett glas iskall mjölk!

1 comment:

Anette Nordvall said...

Bananbrödet blev ut bra! Jag kan tänka mig att jöttegott med just vad AnetteG föreslår kryddigt tea eller mjölk till. Starkt kaffe var gott. Jag modifierade lite, hade bara en "rutten" banan så det fick duga, tog jordötter, det var de enda nötterna jag hade hemma. Jag är inget bra på sockerkaka, den vill inte resa sig så mycket... tror att det har med mjölet att göra mer än något annat. Jag är helt klart för lat att "sifta" det men måste nog ge upp och bara göra det. Det är Mycket som har högre kvalietet i Sverige, som om det är bättre råvaror. Tror att jag skippar chokladen nästa gång. Kardemumma och kanelsmaken var ett klart Plus!