Friday, October 31, 2008

Fredagsmys, fleece och frikadeller

Fredag kväll klockan åtta, och det är definitivt ingen pigg partypingla som sitter här i soffan. Ludwig sover, Clara silar förmodligen vit sand mellan tårna på Isla de Mujeres i Mexico just nu, och katterna ligger ihoprullade på min säng. Jaha... vad ska en trött liten mamma ta sig för en kväll som denna? Med min fleecemorgonrock ovanpå de säckiga myskläderna sätter jag mig tillrätta i soffan och...tänker...ja, bara det. Tänker; finns det typiskt svenska fenomen? Som "fredagsmyset" t.ex? Tacos till middag och sedan chips o ostbågar framför tv:n som visar diverse fredagsunderhållning, som "Idol" och "Sing a long" och "Doobidoo". Är det typiskt svenskt, eller finns det liknande företeelser i hela världen? Jag blir nyfiken och skulle vilja veta vad en typisk indisk familj gör en fredagskväll. Eller en småbarnsfamilj i Polen, i Kenya, i Peru, på Island. Är inte Tacos idealiskt som middag just för en småbarnsfamilj? Allt pill och plockande och ätande med händerna och du kan välja i skålarna bland det du tycker om och smaka lite här och lite där, och framförallt; det g ö r inget om middagsbordet blir en smula stökigt och kladdigt, för det blir det efter ett gäng tacos. Ofta hittar du ett och annat nertrampat majskorn i köksmattan några dagar efteråt. Jag tycker om sådana stökiga plockiga pillriga middagar. Det vilar något obestämt varmt och tryggt över dem. Sådana middagar ska helst intas i köket, medans det fortfarande är varmt och kryddigt och ångande från spis och ugn, och inte i någon avskild matsalsdel. Jag hade också velat äta tacos idag! Det ville inte Ludwig, han ville ha ostbågar, saft och Bolibompa på tv:n direkt då vi kom hem från dagis. Jag ville ha min morgonrock och mina raggsockor och en stor skål punschpraliner och fudge. Det blev ingetdera. Just då. Ludwig nöjde sig med att leka med sitt Star Wars-lego medans jag laddade tvättmaskinen, tömde kattlådan, vattnade blommorna - alltmedan pastavattnet kokade upp. Små nötfärsbullar fick sjuda i sås på krossade tomater, finhackad lök, grönsaksbuljong, vitlök, lite kardemumma, en tsk sambal olek och örtsalt. Jag vet inte vad jag fick det ifrån, men några matskedar fetaost smulades ner i såsen och fick smälta. Jag skäms nästan för att säga det, men vi åt i soffan framför tv:n ikväll också...Pennepasta med nötfärsfrikadeller i tomatsås. Fräscht och gott. Ostbågarna kom fram lagom till barnprogrammen. (Ett glas rioja till mamma också). Det var v å r t fredagsmys, och det var mysigt. Inget särskilt stort och märkvärdigt, lite pasta, ostbågar, jordgubbssaft och Bolibompa, och när Ludwig är vuxen och har flyttat hemifrån vet jag att jag kommer sakna fredagskvällar som denna. Det varma varma lilla guldet i vardagen. Och vi bestämde oss för att äta tacos n ä s t a helg!

2 comments:

Margaret said...

Låter skönt. Så´nt fredagsmys får jag ha tillsammans med sonsönerna ibland.
Fast det förstås. O och jag har numer fredagsmys flera kvällar i veckan när vi inte måste gå upp så där tidigt längre.
/Margaret

Kokbok - Osa till Prosa - till son och dotter said...

Jag hyllar "fredagsmyset" flera dagar i veckan, som du, Margaret! Och som sagt, de behöver inte vara så särskilt märkvärdigt - kanske bara några tända ljus, en god kopp te eller en stor kaffe latte o nån god musik, uppkrupen i favoritfåtöljen eller soffhörnet.

Anette

agoranzon@gmail.com