Sunday, November 9, 2008

Söndagsstek -Alla borde ha en redig gjutjärnsgryta!

Idag blev det en gammal bekant stek i grytan, fast i Ugnen... 

Tog fläskfile, det vara 'ralla' igår, adderade lite olja i botten av min favorit (Skultuna) gjutjärns gryta, lade ner köttet salta och pepprade lite. Jag strödde över lite paprika pulver, ger alltid en speciell udd till det mesta. Det ungerska märket jag har är starkt - gott. Jag skalade två äpplen och skivade dem och i en bunke blandade jag ihop äpplena med en näve torkade cranberries (stora lingon), lite farin socker, kanel och potatismjöl och hällde över, på med locket och sedan in i ugen på 400F i först 25 minuter, tog upp äpplena, av med locket och in i ugnen igen 15 minuter. Gjorde vanlig sås på steksky och lite mjöl och vatten. Serverade med potatismos, gröna bönor, lingonsylt och pyttsade ut äpplena över som garnyr.. Gott, klassiskt och höstigt.

No comments: