Friday, July 10, 2009

Cajun style Grilled chicken marinade

Min bästa kyckling krydda just nu är en med kick.
Vi brukade åka till Cook-Out och köpa hamburgare och jag tog alltid deras Cajun Styled grilled chicken. Nu har jag hittat en krydd-kombination som jag verkligen gillar. Tänk på att inte ta 1 dl salt... det är ju tokigt för marinering men kläm i minst hälften av kryddorna till 4 bröst fileer. Jag använder det mest som ritlinje så jag kommer ihåg vad som smakade gott. Mycket beror på senapspulvret, väljer Colemans och den malna nejlikorna ger det där annorlunda speciella. Har en het paprika blandning som är mycket god till mycket.

Essential to most Cajun dishes, this lively blend of spices can be used in place of salt.

CAJUN SPICE MIX
===============
1/4 Cup of salt - oj hallå kolla in salt mängden om du ska marinera.. Ok!?
2 Tbsp. cayenne pepper
2 Tbsp. paprika
1-1/2 Tbsp. onion powder
1 Tbsp. freshly ground black pepper
1 Tbsp. freshly ground white pepper
1 Tbsp. garlic powder
2 tsp. dried basil
1 tsp. chili powder
1/4 tsp. dried thyme
1/4 tsp. ground mustard
1/8 tsp ground cloves

Combine all ingredients in a small jar.
(The spice mix can be stored in a tightly
covered glass jar in a cool dry place out of
direct light for up to 4 months.) Makes about
3/4 cup.

No comments: